miercuri, 6 octombrie 2010

Ce e amorul? E un lung
Prilej pentru durere,
Căci mii de lacrimi nu-i ajung
Şi tot mai multe cere.

De-un semn în treacăt de la ea
El sufletul ţi-l leagă,
Încât să n-o mai poţi uita
Viaţa ta întreagă.

Dar încă de te-aşteaptă-n prag
În umbră de unghere,
De se-ntâlneşte drag cu drag
Cum inima ta cere

Dispar şi ceruri şi pământ
Şi pieptul tău se bate,
Şi totu-atârnă de-un cuvânt
Şoptit pe jumătate.

Te urmăreşte săptămâni
Un pas făcut alene,
O dulce strângere de mâni,
Un tremurat de gene.

Te urmăresc luminători
Ca soarele şi luna,
Şi peste zi de-atâtea ori
Şi noaptea totdeauna.

Căci scris a fost ca viaţa ta
De doru-i să nu-ncapă,
Căci te-a cuprins asemenea
Lianelor din apă.

6 comentarii:

  1. Edgar Allan Poe
    CORBUL
    Alte traduceri:
    ● Şt. Aug. Doinaş
    ● Petre Solomon


    Stînd, cîndva, la miez de noapte, istovit, furat de şoapte
    Din oracole ceţoase, cărţi cu tîlc tulburător,
    Piroteam, uitînd de toate, cînd deodată-aud cum bate,
    Cineva părea că bate – bate-n uşa mea uşor.
    ,,E vreun trecător – gîndit-am – şi-a bătut întîmplător.
    Doar atît, un trecător."

    RăspundețiȘtergere
  2. O, mai pot uita vreodată ? Vînt, decembrie cu zloată,
    Jaru-agoniza, c-un straniu dans de umbre pe covor,
    Beznele-mi dădeau tîrcoale – şi niciunde-n cărţi vreo cale
    Să-mi aline greaua jale – jalea grea pentru Lenore –
    Fata fără-asemuire – îngerii îi spun Lenore –
    Nume-n lume trecător.

    În perdele învinse roşul veşted de mătase
    Cu-o foşnire de nelinişti, ca-ntr-un spasm chinuitor;
    Şi-mi spuneam, să nu mai geamă inima zvîcnind de teamă:
    ,,E vreun om care mă cheamă, vrînd să afle-un ajutor –
    Rătăcit prin frig şi noapte vrea să ceară-un ajutor –
    Nu-i decît un trecător."

    RăspundețiȘtergere
  3. Astfel liniştindu-mi gîndul şi de spaime dezlegîndu-l
    ,,Domnule – am spus – sau doamnă, cer iertare, vă implor;
    Podidit de oboseală eu dormeam, fără-ndoială,
    Şi-aţi bătut prea cu sfială, prea sfios, prea temător;
    Am crezut că-i doar părere!" Şi-am deschis, netemător,
    Beznă, nici un trecător.

    Şi-am rămas în prag o vreme, inima simţind cum geme,
    Năluciri vedeam, cum nimeni n-a avut, vreun muritor;
    Noapte numai, nesfîrşită, bezna-n sinea-i adîncită,
    Şi o vorbă, doar şoptită, ce-am şoptit-o eu: „Lenore!”
    Doar ecou-adînc al beznei mi-a răspuns şoptit: ,,Lenore!''
    Doar ecoul trecător.

    Întorcîndu-mă-n odaie, tîmplele-mi ardeau văpaie,
    Şi-auzii din nou bătaia, parcă mai stăruitor.
    ,,La fereastră este, poate, vreun drumeţ strein ce bate...
    Nu ştiu, semnele-s ciudate, vreau să aflu tîlcul lor.
    Vreau, de sînt în beznă taine, să descopăr tîlcul lor!''
    Vînt şi nici un trecător.

    RăspundețiȘtergere
  4. Geamul l-am deschis o clipă şi, c-un foşnet grav de-aripă,
    a intrat un Corb, străvechiul timpului stăpînitor.
    N-a-ncercat vreo plecăciune de salut sau sfiiciune,
    Ci făptura-i de tăciune şi-a oprit, solemn, din zbor,
    Chiar pe bustul albei Palas – ca un Domn stăpînitor,
    Sus, pe bust, se-opri din zbor.

    Printre negurile-mi dese, parcă-un zîmbet mi-adusese,
    Cum privea, umflat în pene, ţanţoş şi încrezător.
    Şi-am vorbit: ,,Ţi-e creasta cheală, totuşi intri cu-ndrăzneală,
    Corb bătrîn, strigoi de smoală dintr-al nopţii-adînc sobor!
    Care ţi-e regalul nume dat de-al Iadului sobor?''
    Spuse Corbul: ,,Nevermore!''

    Mult m-am minunat, fireşte, auzindu-l cum rosteşte
    Chiar şi-o vorbă fără noimă, croncănită-ntîmplător;
    Însă nu ştiu om pe lume să primească-n casă-anume
    Pasăre ce-şi spune-un nume – sus, pe bust, oprită-n zbor –
    Pasăre, de nu stafie, stînd pe-un bust strălucitor-
    Corb ce-şi spune: ,,Nevermore''.

    Dar, în neagra-i sihăstrie, alta nu părea că ştie,
    Sufletul şi-l îmbrăcase c-un cuvînt sfîşietor.
    Mult rămase, ca o stană.n-a mişcat nici fulg, nici pană,
    Pînă-am spus: ,,S-au dus, în goană, mulţi prieteni, mulţi, ca-n zbor –
    Va pleca şi el, ca mîine, cum s-a dus Nădejdea-n zbor''.
    Spuse Corbul: ,,Nevermore''.

    RăspundețiȘtergere
  5. Uluit s-aud că-ncearcă vorbă cugetată parcă,
    M-am gîndit: ,,E-o vorbă numai, de-altele-i neştiutor.
    L-a-nvăţat vreun om, pe care Marile Dezastre-amare
    L-au purtat fără-ncetare cu-ăst refren chinuitor –
    Bocetul Nădejdii-nfrînte i-a ritmat, chinuitor,
    Doar cuvîntul: «Nevermore»''.

    Corbul răscolindu-mi, însă, desnădejdea-n suflet strînsă,
    Jilţul mi l-am tras alături, lîngă bustul sclipitor;
    Gînduri rînduiam, şi vise, doruri, şi nădejdi ucise,
    Lîngă vorba ce-o rostise Corbul nopţii, cobitor –
    Cioclu chel, spectral, sinistru, bădăran şi cobitor –
    Vorba Never – Nevermore.

    Nemişcat, învins de frică, însă negrăind nimică,
    Îl priveam cum mă fixează, pînă-n gînd străbătător,
    Şi simţeam iar îndoiala, mîngîiat de căptuşeala
    Jilţului, pe care pala rază-l lumina uşor –
    Dar pe care niciodată nu-l va mîngîia, uşor,
    Ea, pierduta mea Lenore.

    Şi-am simţit deodată-o boare, din căţui aromitoare,
    Nevăzuţi pluteau, c-un clinchet, paşi de înger pe covor;
    ,,Ţie, ca să nu mai sîngeri, îţi trimite Domnul îngeri'' –
    Eu mi-am spus – ,,să uiţi de plîngeri, şi de dusa ta Lenore.
    Bea licoarea de uitare, uită gîndul la Lenore !''
    Spuse Corbul : ,,Nevermore''.

    ,,Tu, profet cu neagră pană, vraci, oracol, sau satană,
    Sol al Beznei sau Gheenei, dacă eşti iscoditor,
    În noroasa mea ruină, lîngă-un ţărm fără lumină,
    Unde spaima e regină – spune-mi, spune-mi te implor,
    Este-n Galaad – găsi-voi un balsam alinător?''
    Spuse Corbul: ,,Nevermore''.

    RăspundețiȘtergere
  6. ,,Tu, profet cu neagră pană, vraci, oracol, sau satană,
    Spune-mi, pe tăria bolţii şi pe Domnul iertător,
    Sufletu-ntîlni-va oare, în Edenul plin de floare,
    Cea mai pură-ntre fecioare – îngerii îi spun Lenore –
    Fata căreia şi-n ceruri îngeri îi spun Lenore?''
    Spuse Corbul: ,,Nevermore''.

    ,,Fie-ţi blestemat cuvîntul! Piei, cu beznele şi vîntul,
    Piei în beznă şi furtună, sau pe ţărmul Nopţii-n zbor!
    Nu-mi lăsa nici fulg în casă din minciuna-ţi veninoasă!
    Singur pentru veci mă lasă ! Pleacă de pe bust în zbor!
    Scoate-ţi pliscu-nfipt în mine, pleacă la Satan, în zbor!''
    Spuse Corbul: ,,Nevermore''.

    Şi de-atunci, pe todeauna, Corbul stă, şi stă într-una,
    Sus, pe albul bust, deasupra uşii mele, pînditor,
    Ochii veşnic stau de pază, ochi de demon ce visează,
    Lampa îşi prelinge-o rază de pe pana-i pe covor;
    Ştiu, eu n-am să scap din umbra-i nemişcată pe covor.
    Niciodată – Nevermore.

    RăspundețiȘtergere